hanyapadailahi on FB

Jika cinta kpd manusia menjauhkn kita dr Allah, maka cinta itu adalah palsu..[Ustaz Hasrizal Abdul Jamil]:::Sempurnakan dakwahmu walau ia sekecil perkara"

Ber Niqab?!

Assalamualaikum...
Hari ni aku nk share bout Niqab ...niqab tu ape? purdah lerr..
em oke sebelum tu nk ucp terima kaseh kepada yg bertanya ...ape kelebihan berniqab? ape kekurangan berniqab?! (kenapala tnya aku..aku bukannya berniqab pun..gi tnya la org pkai niqab ..hehe..jgn marah ..saje je nk panjangkn ayat blog aku ni) ..beliau tnya aku tu mgkin sbb nk test aku kot...hehe..tp xpe lah ..sekadar yg aku tahu..aku akn bgtau dan sampaikan ape yg telah aku blajar

.........ni bukan suatu statement or ape2..just pendapat diriku dan perkongsian ilmu , perbincangan ilmu la lebih kurang ..oke, ape yg lebih tu tolong panjangkan kpd shbt2, lau ada kurang tu tolong tambahkan(tegur) utk sempurnakan kekurangan itu ...

aku tnya seorang kakak berniqab..."kak, ape kelebihan pakai niqab?" beliau jwb ringkas, "selamat dan tenang hati,bergantung kpd niat kita pakai la" ...owh ...gitu dih ...em aku tnya lg : "ape kekurangan pkai niqab?!" beliau jwb: "susah nak dapat keje, tp, apa pun, ingat je, rzki d tgn Allah".. owh ..btol3...

Moral yg aku boleh amik dari dialog kt atas:
ape pun amalan yg kita buat, tak dapat tidak .mesti dgn NIAT ...
jika niat krn Allah, baik lah natijahnya ....oke, masuk tajuk asal ...apa hukum pakai niqab? ada ulama' mengatakan ..hukumnya SUNAT ...tp, di negara arab ni, biasanya niqab ni satu ADAT je..pakai niqab tu oke dh, tp, tudung atas paras dada..leher nampak putih melepak..huhu..yg mana lebih utama? niqab sunat, aurat wajib! knp ini terjadi? sbb ADAT punya pasal ...takpe tak berniqab pun asalkan Aurat yg wajib jaga ni kena jaga sebaik mungkin...bila yg wajib dah ditunaikan..alangkah indahnya tambah amalan yg sunat ni..buat dpt pahala, tak buat rugi sbb xdpt apa2...

...kenapa nk pakai niqab? sbb nk ikut selaras dgn ayat Allah .."wahai lelaki yg beriman jagalah pandangan kamu ..........tgk tafsir dlm surah an-nur deh ...panjang lg ayat ni ...
point di sini adalah ..nk m'jaga pandangan .... masyaAllah ..bagusnya muslimah yg b'niqab ni ..mereka begitu menghormati lelaki ...mereka tak mahu sang lelaki rosak hati punah iman kerananya .. sbb lelaki ni tak kira tua muda, ransangan nafsunya dgn hanya pandangan mata....faham2 la cmne bila laki tgk perempuan "m'bungkus" aurat ...adoi..tergugat keimanan ...tolong la wahai hawa ..JAGA aurat kalian ...

Teringat pesanan ustaz sy zaman SPM dulu ... aku x igt dh ..ni hadith ke kata-kata ulama' ..ustaz cakap.. org pakai niqab di dunia ni kerana Allah, di akhirat nanti Allah sndiri akn gi b'jumpa dgn wanita b'niqab ...maksudnya Allah sgt memuliakan wanita yg b'niqab ni sbb wanita ni rela mnutup wajahnya krn Allah sedangkan ketika mana di dunia dulu ramai wanita yg bertabarruj, maksudnya duk make-up lebih2 ..pakai tu la pakai ni la nk tunjuk lawa nk mnunjuk2 kt smua org bhw dia paling lawa, dgn gincunya, dgn wangiannya dgn pakaian yg menghairahkannya ..macam2 lah dunia akhir zaman ni ..al-maklum smua dh kn.. xperlu hurai panjang ..
makna kata, Allah sgt memuliakan wanita b'niqab!

panjang lg cerita niqab ni sebenaqnya..tp, dh tak larat dh nk nulih ni ..stakat ni je la ye ...
ape yg penting..NIAT kena betul utk b'niqab ni ...dan istiqamah ...masa 1st pakai tu mmg la rasa lain jer ...lps tu nk istiqamah plak susah ..oke ..jgn takut pd istiqamah ..yg penting sentiasa refresh niat ..insyaAllah akn terlaksanalah istiqamah itu ... Jaga lah Allah, Allah akan jaga kita ..
dgn berniqab..biasanya susah sikit nk buat maksiat ...mcm org laki pakai kopiah la ..terkawal sikit perangai tu sbb kopiah ats kepala ...malu ko kopiah...eh?! malu la pd Allah knp pd kopiah?! malu kepada Allah tu ofkos!! tp terkadang ada time iman turun tu..susah sikit nk jaga..kopiah la penyelamat ..sbb duk atas kepala kn ..malu pd Allah semua org boleh cakap..tp, stakat mana amalan yg m'buktikan kita malu pd Allah? so, insyaAllah la sama2 pakat beringat ..pakat berpesan2 ...kita manusia penuh dgn dosa, jd sentiasalah mohon ampun pd Allah yg esa...org b'dosa x pelik ...tp org tak nak bertaubat tu pelik!!

Moral of da Story ...
berniqab BANYAK kelebihannya ....terlalu sedikit kekurangannya ...
Sesiapa yg berniat utk berNiqab ..teruskan niat mulia anda itu ...keMANISannya anda sendiri dpt rasai ...berniqab lah kerana Allah .....selamat beramal .....
sekian... semoga bermanfaat ..
wslm



Written by

5 comments:

  1. timo kasih la atok weii. tlg wat post ko cucu neh.. ayat xleh blah ah..

    "kenapala tnya aku..aku bukannya berniqab pun..gi tnya la org pkai niqab ..hehe."

    THANKS !~~~~~

    ReplyDelete
  2. salam sahabat..sahabat ada menulis tentang wanita yng istiqamah berniqab di dunia, di akhirat nnt allah sndiri akn dtg kepadanya..
    sbnrnya hadith ini palsu..sgt mudah untuk mngenal psti sma ada palsu atau tidak..antara cirinya ialah "buat perkara kecil tapi manfaatnya besr.tak logik". sekiranya hadith ini sohih,psti tidk berlaku perselisihan pendapt di kalangn ulama'..saya sekadar memberitahu..saya juga insan yang lemah..semoga ALLAH meredhai kita sahabat..insyaALLAH..^^

    ReplyDelete
  3. soalan dari seorang shbt ..

    salam sahabat..sahabat ada menulis tentang wanita yng istiqamah berniqab di dunia, di akhirat nnt allah sndiri akn dtg kepadanya.. sbnrnya hadith ini palsu..sgt mudah untuk mngenal psti sma ada palsu atau tidak..antara cirinya ialah "buat perkara kecil tapi manfaatnya besr.tak logik". sekiranya hadith ini sohih,psti tidk berlaku perselisihan pendapt di kalangn ulama'..saya sekadar memberitahu..saya juga insan yang lemah..semoga ALLAH meredhai kita sahabat..insyaALLAH..^^

    jwpn admin,
    wslm w.b.t ...terima kasih kpd saudara yg bertanya ..
    sy tak berani nk kata sesuatu hadith ni palsu, sbb sy jahil, 40 hadith pun sy tak ingat tak hafal, so mcm ne bleh sy nk menghukum nk mengenal tu hadith palsu...by da way sy terus amik ape yg ustaz sy cakap tu ..nk pakai or tak nak pakai pndapat sy ni, terpulang lah ..dan mestilah sy percaya dan pegang kata2 ust saya sbb beliau lebih tinggi ilmu dari sy ...then
    kalau la cara nk nilai hadith tu palsu atau sohih dgn logik akal "buat perkara kecil tapi manfaatnya besar"
    bagaimana pula dgn masalah khuf..kalo berwudhuk bila pkai khuf, kenapa syariat tak mensyariatkan sapu kt tapak kaki? kenapa sapu kat atas bhagian kaki? lantaran syariat pasal khuf ni, saidina ali pun berkata, "kalaulah agama tu mengikut logik akal, nescaya setiap manusia akan buat syariat sndiri.."

    1 lg ..."buat perkara kecil tapi manfaatnya besr.tak logik"
    OK, bg saya pakai niqab ni bukan suatu perkara yg kecil ...tambah2 di zaman dunia makin "tua" ni ..akhir zaman ...

    ReplyDelete
  4. Akhir zmn kan gnjrn slalu besa2 . memandangkan umur kte x spnjg umat terdahulu , Allah melipatgandakan gnjrn kpd kte . Allah itu Maha Adil . N sye rase logik je Allah sendiri nak jmpe org2 yg berniqab ni . Org yg berniqab ni bg sye byk dugaannye , but diorg still konsisten memakai niqab . maaf la kalo ad ape ksalahan dlm komen sye ni . Assalamualaikum . :)

    ReplyDelete

Terima Kaseh Untuk Respon & Komen

Ana Hamster Periang

There was an error in this gadget