hanyapadailahi on FB

Jika cinta kpd manusia menjauhkn kita dr Allah, maka cinta itu adalah palsu..[Ustaz Hasrizal Abdul Jamil]:::Sempurnakan dakwahmu walau ia sekecil perkara"

Berkecil hati juga adalah berdosa?!


bace lahh . :)
“Mengecilkan hati orang adalah berdosa, berkecil hati juga adalah berdosa. Tetapi lebih besar dosanya jika kita berkecil hati”

I’m so confused...
Kenapa orang kecilkan hati kita, kita pulak yang berdosa?
Then I asked my dad what’s that mean.

Ayah: Jika seseorang hina kita, dia berdosa. Jika kita terasa hati dgn penghinaan dia, kita juga berdosa. Tetapi dosa kita lebih besar dari dosa dia.
Anak: Uiikk... Tapi kenapa pulak? Kita tak buat apa-apa pun?
Ayah: Kerana orang yang menghina kita itu adalah peringatan daripada Allah.
Anak: *blur
Ayah: Kenapa kita dihina oleh orang tu? Kerana itu adalah ujian dari Allah. Kenapa Allah hadiahkan kita ujian itu? Kerana DIA nak mengingatkan diri kita yang dah leka dengan dunia. Bila kita berkecil hati dengan orang tersebut, bermakna kita tak redha dengan ujian yang Allah turunkan. Kesimpulannya, kita bukan kecil hati dengan orang, tapi kecil hati dengan Allah.
Anak: Ooooooo.. Ook..
Ayah: Lagi parah bila kita pun cerita pada kawan-kawan kita. “Dia dah banyak buat aku macam ni, macam tu” dan sebagainya. Dan kawan-kawan kita pula akan cerita pada kawan-kawan lain. “Kesian kawan kita tu.. budak tu dah banyak sakitkan hati dia…” jadi keredhaan kita terhadap ujian Allah itu akan lesap.
Anak: *termakan cili

So, the conclusion is... Jangan mudah terasa hati...
Maknanya kita tak redha dengan Allah..
Nanti Allah pun tak redha dengan kita.. Na’uzubillah.

: "Sebenarnya, setiap kali orang memuji kamu.. Seharusnya kamu rasa malu. Ucaplah astaghfirullah al-azim kerana orang memuji kamu disebabkan Allah S.W.T telah menutup aib dan kelemahan kamu."

* alhamdulillah , aku pon baru taw ttg benda ni, brdosa rupanya mrajuk x tentu hala ni, subhanallah. Peribadi Kita Maruah Kita.....♥

~ copy from wall fbook my brigedians fren! ~

sampaikan kebaikan wlpn satu ayat ..sebarkan ...
selamat beramal .............=)

Written by

10 comments:

  1. berkecil hati nge sakit hati sama x?

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah... dpt ilmu baru lg hari ni...

    ReplyDelete
  3. Sayap Pejuang: kecil hati ~ sakit hati ...dua perkara yg berlainan ...=)
    zaa: smg b'manfaat dan dpt sebarkan ....=)

    ReplyDelete
  4. i'Allah... zaa suka singgah bc entry kt sini... klu zaa nk share entry2 yg ade kt sni xpe kan?

    ReplyDelete
  5. Silakan...sila panjangkan post ini kpd sahabat2 yg lain....
    "Kepada sesiapa yang berhajat untuk copy paste artikel di website ini, anda dibenarkan melakukannya, menyebarkannya di mana sahaja anda suka, Dan anda tidak perlu minta kebenaran saya apabila hendak melakukan copy paste - sebar itu. Saya redha, semoga Allah perluaskan hidayah-Nya, melalui usaha-usaha kita"

    ReplyDelete
  6. Ilmu2..

    ~~berkecil hati merupakan ujian.. nice2..^^

    ReplyDelete

Terima Kaseh Untuk Respon & Komen

Ana Hamster Periang

There was an error in this gadget