hanyapadailahi on FB

Jika cinta kpd manusia menjauhkn kita dr Allah, maka cinta itu adalah palsu..[Ustaz Hasrizal Abdul Jamil]:::Sempurnakan dakwahmu walau ia sekecil perkara"

Terlanjur Cinta ~

Yakin pada Allah bukanlah mengharap terkabulnya segala harapan, Yakin pada Allah adalah meletakkan keredhaan pada ketentuan-Nya, Rasa bahagia dengan ujian walaupun perit, Air mata yg menitis terasa bernilai buat menyiram api neraka, Indahnya tarbiah Allah,tersiram rahmat dan hikmah, Diuji kita sebagai tanda sayang-Nya ..

Ubat Cinta Pertama





Ape yang aku maksudkan dgn "terlanjur cinta" adalah buat kengkawan pernah bercinta sebelum sampai waktunya (kahwin) ...bukan cerita ustaz pasha dgn ustazah rossa..hari ni aku nk kongsi kt korang pasal Ubat Cinta pertama ..maksud aku, ubat bg org yg pernah mengalami "first love" kpd seseorang dalam diari hidupnya ..
ada orang kata, first love ni perasaan yang sangat susah untuk dikaramkan dlm lautan kehidupan ..maksud aku, nk lupekan la, saje nk bg hiperbola sikit dgn ayat "karam" tu ..hehe ..memang tak dinafikan, zaman ini zaman yang penuh ujian dan pancaroba bagi hati setiap muslim, tak kira tua atau muda ...banyak faktor yang membuatkan kita nk buat maksiat kpd Allah ..tapi alasan ini tidaklah boleh digunakan sebagai hujjah yang nk mnunjukkan kita ni muslim yang lemah, kerna Ummat Islam wajib cemerlang! hari ini lebih baik dari semalam..baik dari segi ape? baik dari setiap segi dan inci ..

Bagi yang pernah diserang wabak cinta sebelum kahwin ni, tak kira lah dah berlalu atau sedang berlaku ..di sini aku nak tegaskan sekali lagi bhw perasaan itu hakikatnya suci lagi murni jika berteraskan Agama ..kerna cinta itu fitrah insani ..setiap perkara fitrah pada asalnya suci, tapi ia akan jadi kotor bila kotoran kejahilan dan nafsu Ammarah menyelubingi diri ... Jatuh cinta sebelum kahwin tu tak salah, tapi bercinta sebelum kawin tu lah Ammarah ..ammarah tu mende gak..ammarah tu nafsu jahat ...dlm diri manusia ni ada nafsu baik dan nafsu jahat ..korang cari la dlm kitab2 bab nafsu ..panjang jugak huraian dan ada jugak beberapa pembahagian nafsu ni ...

oke, pnjg dowh weh, org nk ubat nih ..gersang dh rasanya ni..kalo boleh aku nk lupakan si dia pada saat ni jgk! huh! time first time nk ngorat aku dulu, bukan main la ayat dia, nk itu la nk ini la, sanggup tu la sanggup ni la ..so, skrg ni bila dh boring dgn aku, sesenang jer cakap, "kita  dh xde jodoh" , "saya dh tak berkenan kt awak", "stakat ni kita berhubung", "ibu bapa saya tak restui hubungan kita" huh bukan ibu bapa ko je tak restu, tapi Allah pun tak redha ...dlm bab ni, aku ngaku, laki la yg jahat! mmg fikiran laki yg mcm ni tak sampai akhirat ..maksud aku, tak fikir panjang dlm melakukan sesuatu, tambah2 time nk mngorat dulu ..spatutnya tanya Allah, tanya Ummi ayah dulu sbelum "maju" kehadapan ...tp yg pompuan pun satu hal, apesal la tak mahal sangat korang ni?! terima gitu jer tanpa bgtau mak ayh dulu ..mak dgn ayh korang tu wali kabir korang! maksud aku wali dlm merestui ..kalo wali dlm kahwin, ayah jer utk pmpuan ...ha diaorang stuju, jalaaannn..tak stuju tolong offliiinee.....ape la murah sgt! ops?! sorry i terkasar, bukan ape nk suh sedar sikit ..biar kita ni mahal ...dan biar kita ni errr panjang pulak ...org nk tggu ubat nii..nk pengsan dh pesakit ni..wakaka oke oke ..

baru masuk ubat "iodin" yang kaler kuning tu ..ingat? pencuci luka..firstly cuci luka tu dgn baiki masalah kita dg Allah ..sebenarnya kita bermasalah dgn Allah ..taubat dan menyesal dulu yg first ..ya Allah selama ni aku jahil aku bodoh ..aku melebihkan cintaku pd makhluk dari cintaku padaMu ...em buat la ayat cane pun ..asalkan kita tahu kita nyesal dan kita baiki hubungan kita dgn Allah ...biar ada dlm hati kita ni wlpn kononnya org yang kita syg slama ni tinggalkan kita, tapi kita tetap kena yakin yang Allah sentiasa menunggu kita ..Allah bg yang terbaik untuk kita, Allah aturkan yang terbaik utk kita ..sabar dan redha lah dgn Allah ..ubat ketenangan hati adalah redha dgn ketentuan ilahi, ingat! kata kak lisa, redha itu ikhlas! hehe betul!..Allah uji hati kita mcm ni sbb Allah tahu hati kita ni kuat utk menghadapi dan sbg persediaan utk lebih memantapkan hati kita ... dan .....sebolehnya jgn pandang buruk pd si dia ..anggapla kita tak layak untuknya sbb dia lebih mulia dari kita ..kenapa?

sbb kita buat dosa dalam keadaan kita tahu, dia buat dosa dlm keadaan dia tak tahu ...dosa kita yg lebih tu..ingat ..kita tahu dosa tapi kita buat! kurang ajar x kita dgn Allah?? ha kurang ajar la..."orang" bg tanah utk tanam pokok getah, bagi baja cap dacing, bagi benih, bagi air, then bila pokok tu besaq, 'org' yg bg tanah tu siap bg pisau lagi utk menoreh..lps menoreh siap bg makan nasi lagi ..then tetiba lps habis menoreh tu, cukup bulan, nk mintak upah gaji kat "tuan" punya tanah tu ...bodoh tak kita?? haa bodoh la, tak reti bahasa, tak kenang budi tak kenang jasa ..tapi kalu kita mintak gaji mcm tu, tuan tanah Sang Pemurah tu bagi tak upah dan gaji?? tetap bagi jgk ...tapi, comel dok prangai cmtu?? ha ambik! lu pikiaq la sndiri ...bersyukur dan hargai laa..=)



Ubat yang kedua ialah, HATI or smangat or Spiritual ...
kita kena berazam dan bertekad bhw ..aku akan lakukan yang terlebih baik dari ape yang aku lakukan pd si dia dulu ...ha cmne tu...nk contoh??  oke aku bg contoh!
Dulu kalo kita amik berat amik tahu pasal dia ... lps ni insyaAllah akan datang kepada bakal putera atau permaisuri hatiku ..aku akan lebih lebih lebih lebih amik berat lagi wlpn mgkin si dia tu mmg berat timbangan pun..wakaka, x del gurau jer..ni maksud aku lps ni kita kena berazam utk lebihkan jantung hati kita dlm segenap hal yag kita buat dgn kekasih gelap dulu ..lebih amik tahu, lebih cakna lebih segala-galanyalah..kalau dulu sayang ketat-ketat skrg sayang sampai keluar urat! dulu rindu sangat sekarang terrrsangat rindu bangattt.. kalo dulu bg hadiah birthday harga RM 5 , sekarang bagi hadiah berharga RM 5000 ..hah amik ko, botak kepala! hihi dats all sbg contoh oke, so, ape yg aku nk tekankan di sini adalah, kita lebihkan yg dh HALAL skrg ni, lebih dari yang HARAM dulu-dulu ... untung nya lebihkan yg halal ni ..kita dapat pahala dari Allah ..rindu isteri dapat pahala, tgk isteri dapat pahala, sayang isteri dapat pahala, sentuh cium pegang isteri dapat pahala, smua perbuatan kita pd yg HALAL ni dapat pahala ...best tak??! best la! pemurah tak Allah?? ha saaaaaaaangat pemurah ...



Islam Mempersempitkan yang Haram dan Memperluaskan yang Halal

Aku mencintaimu kerna agama yang ada padamu, jika kau hilangkan agama dalam dirimu, hilanglah cintaku padamu ...
setiap amalan perbuatan hidup kita ni segalanya berkaitan dgn agama ...bila sebut agama, ia tak lari dari hukum Wajib Harus Haram Sunat Makruh ...sama-sama la kita jaga dan ingat ....

“Ya Tuhan kami, kurniakanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa.” (QS 25:74)

Semoga Allah sentiasa dekatkan hati kita semua walaupun suatu masa kita semua akan melalui jalan ujian yang berbeza..

JIKA BENAR LELAKI ITU MENCINTAMU ..♥..♥.. Dia tidak akan MENYENTUHMU sebelum menikah denganmu ..♥..♥.. Dia tidak akan MEMANGGILMU SAYANG sebelum menikah denganmu ..♥..♥.. Dia tidak akan MELIHAT AURATMU sebelum menikah denganmu ..♥..♥.. Dia takkan menyebabkanmu LALAI DARI MENJADI HAMBA ALLAH YANG BAIK ..♥..♥


Penantiaan Si Isteri di pintu syurga

Seorang isteri bertanya kepada suaminya: " Apakah saat paling bahagia di dalam hidup abang?"

Suaminya memandang muka isterinya dan berkata: " Saat itu belum terjadi lagi."

Si isteri terdiam sejenak.

Kemudian dia bertanya lagi: " Dan bila saat itu akan terjadi?"

Suaminya berkata: " Saat itu adalah hari di mana awak membuka pintu dan berkata kepada saya, " Abang, Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh" di dalam rumah kita di syurga."

Firman Allah SWT:

" Wahai orang-orang yang beriman, jagalah diri kalian dan keluarga kalian dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu, penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, yang keras, yang tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang di perintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang di perintahkan." (At-Tahrim:6)

" Ya Allah, jadikan hamba-Mu ini mencintai orang yang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku." (Riwayat Muslim)

"Semoga Allah merahmati seorang lelaki yang bangun di waktu malam lalu mengerjakan solat dan dia mengejutkan isterinya lalu si isteri mengerjakan solat. Bila isterinya enggan untuk bangun, ia percikkan air di wajah isterinya. Semoga Allah merahmati seorang wanita yang bangun di waktu malam lalu mengerjakan solat dan dia mengejutkan suami lalu si suami mengerjakan solat. Bila suaminya enggan untuk bangun, dia percikkan air di wajah suaminya" (Sanad hadis ini kata Asy-Syaikh Ahmad Syakir dalam tahqiqnya terhadap Al-Musnad)

Semoga Allah memuliakan si suami yang hidup dan matinya mengerjakan ibadah dan sentiasa mencari redha Allah dalam setiap perbuatan dan perilakunya. Dan semoga Allah memuliakan si isteri yang taat dan patuh kepada suaminya yang tidak melanggar ajaran dan peraturan Allah SWT. Semoga dengannya dapatlah si suami dan si isteri ini terus berkasih di dalam syurga dengan penuh limpahan kasih dan sayang dari Yang Maha Esa..

Akhir kata ..semoga bermanfaat kisah "terlanjur cinta" kali ini ..
semoga bermanfaat utk kalian yang ku sayangi dalam keimanan ...=)

Abdullah Sobri Lokhman,
Bayt Sunan Sittah, Matam Syuruq,
University Mu'tah, Jordan

10 Feb 2012: 10:08 AM



Written by

1 comment:

  1. alhamdulillah.. entry yg cukup bermkna dan bermnfaat utk smua... mmpu mnyentuh hati-hati yg gersang.. jazakallah..

    ReplyDelete

Terima Kaseh Untuk Respon & Komen

Ana Hamster Periang

There was an error in this gadget