hanyapadailahi on FB

Jika cinta kpd manusia menjauhkn kita dr Allah, maka cinta itu adalah palsu..[Ustaz Hasrizal Abdul Jamil]:::Sempurnakan dakwahmu walau ia sekecil perkara"

Berhati-Hati dgn HADITH


MESEJ PENTING DARI Facebook IBNU BATOOTA

..
Sekadar Perkongsian utk adik-beradikku sahabat2 ku anggap mcm adik bradik..take care ..
♥


PENTING - berhati-hati dengan HADIS- 

walaupun saya belajar agama,tapi saya tak cepat ikut nafsu untuk tuduh mana-mana hadis sebagai PALSU,sebab kalau ia memang dari nabi dan saya menuduh sebagai palsu,maka tiada ragu lagi saya telah MURTAD...

sebab apa?


sebab boleh je musuh islam ambil mana-mana hadis sahih atau hasan dan buat artikel kata hadis ni palsu dengan bagi kenyataan sendiri menggunakan nama ulama-ulama hebat contohnya mereka tulis :

"hadis ini disepakati palsu oleh muahaddis seperti ibn hajar,zahabi,ibn kathir,bukhari dan lain-lain,tertulis di dalam kitab sekian sekian bahawa hadis ini mungkar,daif jiddan dan perawinya majhul"

mudah kan nak tulis cmtu?budak tadika pun boleh tulis camtu dan sebarkan di blog dan fb kan?

kita yang bodoh ilmu hadis ni trus percaya sebab tak belajar adab-adab ilmu hadis....dan lepas kita percaya,kita sunggguh-sungguh perjuangkannya dan kemungkinan ia cuma kenyataan palsu dan sebenarnya KEMUNGKINAN hadis tu sahih,maka kita baru je murtad sebab mnyatakan nabi berkata DUSTA(palsu)..

kalau ia betul palsu,ok..kita trima..
tapi kalau ia sahih,kena ngucap balik...

sebab tu pnting untuk orang yang bukan AHLI dalam bidang hadis untuk TIDAK beri komen kepada MANA-MANA HADIS...!

JADI APA PENYELESAIAN NYA?

Saya tak pernah percaya kepada mana-mana blog atau artikel yg suka-suka kata hadis ni palsu hadis tu palsu...
sy cuma percaya mana hadis palsu bila saya DENGAR SENDIRI dari mulut seorang atau lebih muhaddis atau ulama terkemuka macam ustaz azhar idrus ke,syeikh nuruddin ke,tok guru nik aziz ke,habib omar ke,ustaz fadli al-yamani ke,kiyai uzairon ke,maulana sulaiman katani ke,maulana sulaiman moola ke dan lain-lain yang sahih...so kalau ada video dari ulama-ulama mursyid tu tentang kepalsuan sesbuah hadis atau kita telefon tanya mreka sendiri baru kita boleh percaya....

bukannya cuma dengan PEMBACAAN ARTIKEL,BLOG,SHARE WALL FB,TWITTER...

sebab tulisan dalam internet ni,SAPA-SAPA PUN BOLEH BUAT..

tolong...ini berkaitan akidah...jangan main-main dengan hadis..

imam sufyan uyainah rah. berkata:

"ilmu hadis adalah PADANG PASIR YANG SANGAT MENYESATKAN kecuali kepada para FUQAHA(ulama pakar ilmu fiqh dan hadis)"

note: MESEJ PENTING DARI IBNU BATOOTA DENGAN MUKA YANG SANGAT SERIUS,TOLONG SHARE SEJAUH-JAUHNYA,SHARE SAMPAI LEBAM.



Written by

0 comments:

Terima Kaseh Untuk Respon & Komen

Ana Hamster Periang

There was an error in this gadget