LAILATUL QADAR dan SHAM'UN AL-GHAZI


Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah segala puji kepada Allah. Selawat dan salam atas junjungan besar nabi Muhammad s.a.w. para sahabat dan yang mengikut mereka sehingga saat kiamat.

Lailatul Qadar ialah malam yang LEBIH BAIK dari 1000 bulan. Maka pendapat pertama mengatakan malam Lailatul Qadar sama dengan ganjaran 70 000 bulan dan pendapat kedua pula sama dengan 100 000 bulan. Suka di sini ana memilih 100 000 ribu bulan mengenangkan RAHMAT Allah yang LUAS TAK BERTEPI DALAM TAK TERPERI.

Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar.Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu?. Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. (Al-Qadr 1,2,3)
Merujuk ayat di atas, pertamanya turunnya al-Quran ke Langit dunia dan keduanya malam al-Qadr ini lebih baik dari seribu bulan. SERIBU BULAN ini ana ingin ajak sahabat-sahabat sama-sama bermuzakarah dan menghayati sebuah kisah yang menjadi asbabun(sebab) Nuzul(turun) ayat 1 hingga 3 surah al-Qadr ini.
Sham'un al-Ghazi adalah seorang wali Allah yang hidup semasa zaman Bani Israel. Umur Sham'un ini dikhabarkan adalah 83 tahun dan 4 bulan iaitu bersamaan 1000 bulan. Sham'un ialah jaguh, panglima perang yang tak terkalah. Itulah karamah yang Allah kurniakan kepada Sham'un bagi mengalahkan segala kekufuran dalam Bani Israel. Senjata Sham'un bukan pedang atau batang lembing. Allah mengurniakan RAHANG UNTA sebagai senjata Sham'un untuk mengalahkan musuh-musuh Allah. Dari RAHANG tersebut Allah mempamerkan lagi kemuliaan kekasihNya yang bernama Sham'un ini dengan keluar makanan dari syurga melalui gigi di RAHANG UNTA tersebut. Dari situlah Sham'un memperoleh rezekinya. Sham'un adalah panglima dan jaguh perang yang berpuasa siang hari dan berjaga tahajjud di malam hari sepanjang usianya iaitu 1000 bulan.

Pada satu ketika, Yahudi dalam kalangan Bani Israel ini berasa cemas dan rimas dengan ketegasan yang ditunjukkan Sham'un dalam memerangi kekufuran. Maka berbincanglah YAHUDI sesama mereka bagaimana kaedah yang boleh menghentikan Sham'un dari mengganggu mereka bersuka ria dengan dunia. Isteri Sham'un adalah seorang wanita yang tidak teguh IMAN seteguh Sham'un dan dari lubang inilah Sham'un akan diserang oleh Yahudi. Pengajarannya, lelaki mestilah mencari seorang yang solehah atau mendidik seorang sehingga menjadi solehah sebagai isteri supaya tidak menjadi penghalang dalam JIHAD AGAMA. Isteri Sham'un ditaburkan dengan pelbagai janji-janji manis dan intan permata yang menyilau mata bagi mengaburi hati dan IMAN isterinya itu. Isteri Sham'un bersetuju bersekongkol dengan Yahudi bagi mengkhianati suaminya sendiri akibat pujuk rayu dari Yahudi alaihi laknat tersebut.

Pada suatu malam, isteri Sham'un mengikat suaminya untuk diserahkan kepada Yahudi dengan rantai besi. Sham'un yang terkenal gagah perkasa hanya dengan satu pekikan berjaya memutuskan rantai besi itu. Tanya Sham'un kepada isterinya, siapa yang mengikatnya dengan rantai besi itu. Jawab isteri Sham'un dialah yang mengikatnya untuk menguji kekuatan suaminya yang terkenal handal, gagah di medan tempur. Malam kedua isteri Sham'un menambah jumlah rantai besi kepada tiga dan perkara sama tetap berulang iaitu Sham'un dengan mudah dapat memutuskan rantai besi tersebut.
Pada malam kedua, Sham'un bertanya kepada isterinya. Kenapa masih mahu cuba dan uji kekuatan suamimu wahai isteriku. Jawab isteri Sham'un mungkin dengan 3 rantai besi Sham'un tak mampu melepaskan diri. Jangkaan isterinya meleset sama sekali. Kemudian Sham'un tidak teragak-agak membuka RAHSIA Allah kepada isterinya. Wahai isteriku, aku mempunyai tujuh helai rambut di kepalaku, jika berkehendak kamu mengikatku tanpa lepas maka tujuh helai rambut itu sahaja yang mampu. Itu lah kemuliaan Allah kepadaku sebagai waliNya. Bagi mereka yang berjalan di jalan Allah, WAJIB menjaga SIR(rahsia) Allah kepadanya.
Pada malam ketiga, isteri Sham'un berjaya menjerat suaminya dengan rahsia 7 helaian rambut suaminya sendiri. Digunting rambut itu, kemudian diikat suaminya dan diserahkan kepada Yahudi yang menanti untuk menyiksa Sham'un. Sham'un diseksa dalam sebuah bangunan penyembelihan. Dipotong telinga, dibutakan mata, dikerat lidah, dikudungkan tangan dan kaki namun Sham'un dengan kelebihan seorang yang gagah dan berani. Sham'un tidak marah, tidak melenting hanya diam dan redha dengan ujian Allah tersebut. Kemudian selepas menerima seksaan yang dahsyat sebegitu rupa Allah yang MAHA KASIH kepada HambaNya yang redha akan ujianNya terus mengilhamkan Sham'un supaya memohon apa-apa hajat nescaya diperkenankan dalam sekejip mata. Maka Sham'un pon memohon supaya Allah mengembalikan kesihatan dan kekuatan seperti sediakala. Dia juga meminta Allah meranapkan rumah sembelihan itu. Maka ranaplah rumah sembelihan itu bersama isteri Sham'un yang khianat di dalam rumah sembelihan tersebut.
Sham'un berazam, selepas mendapat semula kekuatan dan kesempurnaan jasmani daripada Allah untuk terus beribadat tidak putus-putus dengan berperang menentang kekufuran dan berpuasa pada siang harinya dan membangun malamnya dengan bacaan Quran dan solat-solat sunat selama 83 tahun dan 4 bulan bersamaan 1000 bulan umur atau hayat Sham'un al-Ghazi.
kemudian tanya para sahabat kepada Rasulullah, tidakkah umatmu wahai Rasulullah memperoleh ganjaran serupa dengan Sham'un al-Ghazi itu. Jawab Rasulullah, dengan turunnya Jibril a.s bahawa umat Muhammad pada malam Lailatul Qadar akan dapat lebih dari 1000 bulan( lebih dari usia kehidupan Sham'un) ganjaran yang dilipat gandakan. MasyaAllah.

by: yabjad

No comments

Powered by Blogger.