hanyapadailahi on FB

Jika cinta kpd manusia menjauhkn kita dr Allah, maka cinta itu adalah palsu..[Ustaz Hasrizal Abdul Jamil]:::Sempurnakan dakwahmu walau ia sekecil perkara"

Mikro VS Makro

MAKRO untuk ADAM & MIKRO untuk HAWA

Faham? mesti tak faham kn..

MIKRO dlm bahasa melayu ialah Extremely small,
MAKRO dlm bahasa arab ialah Large-scale.

Mahasuci Allah yang menciptakan kita sebaik-baik ciptaan ..
Lelaki diciptakan dgn bersifat MAKRO, kenapa makro? mengikut kajian, dan mmg lazim pun benda ni berlaku, kita boleh perhatikan ..biasanya lelaki ni selalu memikirkan atau menumpukan perkara yang lebih besar dan jauh ..pernah jumpa tak Geng Katering? Cheffnya ramai lelaki kan? sbb katering tu melibatkan makanan besar atau untuk majlis besar majlis grand..kelebihan lelaki boleh handle perkara besar dgn jayanya ..Hebatnya Allah Cipta Lelaki..

Wanita diciptakan dgn Bersifat MIKRO, why?? kalau bab buat kek, kuih muih, benda2 kecik seni cmtu, jarang sangat kita tgk lelaki yg boleh buat..kebanyakannya kaum hawa yg pkar dlm bab tu..am i right? sama jugak dlm rumah ..wanita je yg suka mengemas, suka dgn perkara yang simple sbb mereka diciptakan dgn sifat MIKRO, sifat halus dan penuh kesenian ..dan sifat cmni jugaklah lelaki selalu abaikan..alahai, tengok baju lelaki dgn baju perempuan la..lelaki jarang sangat ambil berat nk iron seteliti wanita ..alat makeup pun sama, laki mana nk kisah sangat..takde la nk beli krim tu gel ni..kalo ade pun susah sgt nk jumpa..kn..Hebatnya Allah Cipta Wanita..

Kesimpulan..
ADAM & HAWA saling memerlukan ..
Allah cipta semua tu bukan saje nk cipta, tapi untuk kita ambil pengajaran dan syukur dgn kelebihan redha dengan kekurangan..sebab tu jugaklah Allah ciptakan kita, saling memerlukan untuk melengkapi kekurangan satu sama lain ..MIKRO & MAKRO ...
wallahua'alam ..
sekadar pandangan dan pemikiran peribadi untuk kenal diri, muhasabah nafsi ..
moga bertambah iman kepada Robbi! Subahanallah!



Written by

1 comment:

  1. bru terjawab... lama xleh ziarah blog sbb internet prob.. ='( so far, ur twin dh besar laa..skjap je msa brlalu.. truskn perjuangan!

    ReplyDelete

Terima Kaseh Untuk Respon & Komen

Ana Hamster Periang

There was an error in this gadget